среда, 11 ноября 2020 г.

ВЕРТИКАЛЬНИЙ ВІДЕОЕКРАН

Моженко М. В., старший викладач кафедри кіно-, телемистецтва

Київського національного університету культури і мистецтв


Останнім часом надзвичайно популярним, особливо в соцмережах, став феномен вертикального відео ­– відео, відзнятого камерою чи створеного комп’ютером та призначеного для перегляду у портретному режимі, тобто коли висота зображення більша за розміром аніж його ширина. В Facebook з’явилися Stories (Розповіді) – короткі кількасекундні фото-, відеоролики, відзняті вертикально.  В червні 2018 було запущено IGTV  (Instagram TV)  – проект, базований на відомій соцмережі Instagram, головною особливістю якого є те що там демонструється велика кількість вертикально відзнятого відео. Соціальні мережі Snapchat та Periscope теж, в основному,використовують вертикальне відео. Моду на вертикальне відео підхопили і багато музикантів, які почали знімати свої кліпи в цьому форматі. Музична платформа Spotify при відтворенні пісень на смартфонах демонструє відеокліпи саме в вертикальному форматі. Відеосервіс Youtube дозволив завантажувати вертикальне відео, вже не додаючи при цьому чорні полоси з обох боків, як це було раніше. Компанія Google також анонсувала запуск сервісу AutoFlip, який буде за допомогою штучного інтелекту автоматично кадрувати звичайне відео у вертикальний формат [3]

В популярній програмі для відеомонтажу Adobe Premiere Pro з’явилася можливість експортувати змонтований матеріал для соцмереж з різним співвідношенням сторін – прямокутним, квадратним, вертикальним, при цьому постійне розташування головного об’єкта саме в центрі кадру підтримується автоматично за допомогою штучного інтелекту. 

Більше того, вже з’явилися сайти, присвячені вертикальному кінематографу [6], а з 2014 року в Австралії проводиться навіть фестиваль вертикального кіно – The Vertical Film Festival (VFF) [5] . Нещодавно відомий режисер Тімур Бекмамбетов заявив, що приступає до зйомок повнометражного художнього фільму у вертикальному форматі. 

Перш за все цей феномен можна пояснити саме вертикальною орієнтацією екранів смартфонів, які стали чи не найрозповсюдженішими пристроями для фото та відеозйомки, яку за звичкою користувачі роблять саме у вертикальній орієнтації. І це явище, яке спочатку вважалось помилкою під час зйомки, поступово стає певним естетичним феноменом. Нова відеоестетика народжується з того, що наш найуживаніший гаджет – смартфон диктує нам і свої способи сприйняття інформації. До того ж спілкування у відеомесенджерах – FaceTimeViberSkypeнайчастіше теж відбувається у вертикальному форматі і вертикальна відеокартинка стає звичною для користувачів, особливо для молоді. Більшість сайтів в інтернеті теж має вертикальну орієнтацію і для їх перегляду потрібно прокручувати екран вниз – так зручніше сприймати велику кількість інформації. До речі, один з перших комп’ютерів з графічним інтерфейсом Хerox PARC мав саме вертикальний екран. Сучасні комікси також малюють часто в вертикальному форматі. 

У споріднених з кіно візуальних мистецтвах – живопису та фотографії вертикальна орієнтація зображення була більш уживаною і часто використовувалась в портретах, оскільки вона дозволяла художнику зосередити увагу глядачів на вертикальній людській фігурі або високих предметах (згадаємо картини Ель Греко). Вертикальний живописний сувій в давньому Китаї та Японії, вітражі в середньовічних соборах, – у живопису було багато попередників з портретною вертикаллю. Альбомна ж орієнтація картин була більш звична для нашого ока і найчастіше використовувалась в пейзажах або батальних сценах, коли потрібно було показати більше оточуючого простору. 

 І хоча один з перших кінороликів (1894), який фіксував падіння кота був знятий саме вертикально, еволюція форми кіноекрану відбувалася саме за рахунок збільшення його розміру в ширину, що дозволяло максимально заповнити поле зору глядачів кінозображенням, таким чином занурюючи їх у споглядання видовища. 

В кінематографі вертикальний екран все ж не знайшов широкого розповсюдження  і використовувався або у вигляді поліекрану, коли на екрані ми одночасно бачили в окремих рамках різних персонажів (яскравий приклад такого використання поліекрану – фільм «Бостонський душитель» Р. Флейшера (1968)) [1], або у більш прихованому вигляді, коли оператори так компонували кадр, щоб за допомогою різних предметів (стін, меблів, дверних отворів, вікон, дзеркал) чи освітлення створити вертикальні рамки, які б обмежували кадр та зосереджували увагу глядача на персонажі в такому вертикальному кадрі. Таке візуальне рішення часто використовують в своїх фільмах гонконгський режисер Вонг Карвай та його оператор Крістофер Дойл [1].

Видатний радянський режисер і кінотеоретик Сергій Ейзенштейн ще у своїй роботі «Динамічний квадрат» (1932) писав, що  ідеальною формою для екрану був би динамічний квадрат зі змінним співвідношенням сторін, який «забезпечує своїми розмірами можливість закарбовувати в проекції з повною величчю будь-яку мислиму геометричну форму грані зображення» [2, с. 320]. На його думку розмір і орієнтація кіноекрана повинні стати таким же творчим кіноінструментом у руках режисера як і інші виражальні засоби кіномистецтва. Може тому екран в сучасних кінотеатрах IMAX має майже квадратні форми, що дозволяє проектувати на ньому фільми з різним співвідношенням сторін кадру. 

Вертикально зняте відео вперше почали знімати відеоавангардисти у 80-хх роках. Один з них, Крістоф Гейзелер сформулював кілька принципів [4] для ефективного використання вертикального відео:

1. Композиція. Вертикальне відео краще підходить для деяких кадрів: портретів, музикантів на сцені, моделей на подіумі, хмарочосів, башт, дерев – і робить ці об’єкти більш виразними. При зйомці таких об’єктів в звичайному горизонтальному режимі в кадр потрапляє багато сторонніх об’єктів, які відволікають увага глядача.

2. Орієнтація та нові медіа. Сучасні медіа-художники багато експериментують з вертикальною орієнтацією в художніх інсталяціях та авангардних відео. Оскільки наші очі не орієнтовані вертикально, то для нас неприродньо спостерігати рухомі зображення у вертикальній рамці. Планшети і смартфони мають досить малі розміри, тому ми можемо з комфортом дивитися на них вертикальне відео. Велика, в натуральну величину, проекція вертикального відео впливає на наші почуття іншим чином, аніж горизонтальне відео, тому що наша орієнтація на землі ­– саме у вертикальному положенні, і люди «проходять життя» вертикально.

3. Дизайн камери та обладнання. Конструкція звичайних відеокамер призначена знімати лише горизонтальне відео. На відміну від них, дзеркальні фотоапарати та відеомодулі в смартфонах дозволяють досить легко і комфортно знімати як горизонтальне, так і вертикальне відео. Якщо ж зйомка ведеться зі штатива, то знімати вертикальне відео з нього практично неможливо через кріплення камери за нижню частину.

4. Чим більша кількість людей користується мобільними смартфонами, тим більш природнім для них буде вертикальне відео, адже до вертикальної орієнтації екрана вони вже звикли. Тобто, аудиторія яка здатна без проблем і упередження сприймати таке відео буде лише збільшуватись.

5. Вертикальне відео дає можливість режисерам експериментувати з композицією вертикально орієнтованого кадру, в звичному горизонтальному кадрі вже важко знайте якесь оригінальне композиційне рішення.

6. Велетенські вертикальні екрани вже сьогодні активно використовуються для демонстрації реклами та новин на хмарочосах та велетенських будівлях.

Отже різноманіття екранів, їх розмірів і форм стає сьогодні справжній творчим стимулом художникам для творчих пошуків у сфері медіамистецтв. 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1. Корчагина Т.А. Вертикальный экран: Неудачный эксперимент или неиспользованная возможность? 

URL: http://files.scienceforum.ru/pdf/2015/18105.pdf (дата звернення: 16.02.2020). 

2. Эйзенштейн С.М. Избранные произведения в шести томах. Т.2. М.: «Искусство», 1964568 с. 

3. Frey, Nathan. AutoFlip: An Open Source Framework for Intelligent Video Reframing. URL: https://ai.googleblog.com/2020/02/autoflip-open-source-framework-for.html

4.GeiselerChristoph A. 10 vertical video insights & tips. URL: http://www.verticalvideos.com/about.html (дата звернення: 16.02.2020). 

5. The Vertical Film Festival (VFF) URL: https://verticalfilmfestival.org (дата звернення: 16.02.2020).

6. Vertical cinemaURL: http://verticalcinema.org (дата звернення: 16.02.2020).


ІІ Міжнародна науково-практичнна конференція

«Україна у світових глобалізаційних процесах: 

культура, економіка, суспільство»

25-26 березня 2020 року 

Секція: 2. Теоретичні та творчі проблеми розвитку мистецтва у сучасних умовах.


 

 

 

Комментариев нет: